Ta­rix­də iz bu­ra­xan­lar: Zi­ya Gö­kalp

23-03-2017, 10:48           

Bö­yük türk fi­lo­so­fu və mil­liy­yət­çi­si Zi­ya Gö­kalp 1876-cı il­də Di­yar­bə­kir­də ana­dan olub. Əsl adı Məh­məd Zi­ya­dır. Ata­sı Müf­tü­za­də To­fiq bəy, ana­sı Pi­rincza­də Zə­li­ha xa­nım­dır.
Zi­ya Gö­kalp oxu­yan, ya­zan zi­ya­lı bir ata­nın öv­la­dı idi. Onun ata­sı Di­yar­bə­kir vi­la­yə­ti­nin rəs­mi or­qa­nı olan "Di­yar­bə­kir" qə­ze­ti­nin baş ya­za­rı, və­tən­se­vər bir adam olub. O, Na­miq Ka­ma­la hey­ran idi. Şüb­hə­siz, be­lə bir ata­nın öv­la­dı an­caq Zi­ya Gö­kalp ki­mi ola bi­lər­di. Zi­ya Gö­kal­pın və­tən və mil­lət sev­gi­si­nin, aq­res­siv və dü­rüst ol­ma­sı­nın və mü­kəm­məl bir təd­qi­qat­çı xü­su­siy­yə­ti­nin əsa­sın­da ata­sın­dan al­dı­ğı tər­bi­yə var idi.
Zi­ya Gö­kalp Di­yar­bə­kir hər­bi or­ta mək­tə­bin­də oxu­du­ğu za­man­dan mil­lət eş­qi­lə dol­ma­ğa baş­la­yıb, mil­lə­ti pad­şah­dan üs­tün tut­ma dü­şün­cə­si­ni bir hə­rə­ka­ta dö­nüş­dü­rüb. Bir gün o, mək­təb tən­tə­nə­lə­rin­də bir döv­lət prin­si­pi ola­raq söy­lə­nən "Pad­şa­hım, çox ya­şa" söz­lə­ri­nin ye­ri­nə, "Mil­lə­tim, çox ya­şa" - de­yə ba­ğı­rıb və bu dü­şün­cə­si­nin çi­lə­si­ni gənc yaş­la­rın­dan çək­mə­yə baş­la­yıb.
Zi­ya Gö­kalp qey­ri-adi bir zə­ka­ya sa­hib olub. O, müs­tə­qil şə­kil­də fran­sız­ca öy­rə­nib. Əmi­sin­dən ərəb və fars dil­lə­ri haq­qın­da dərslər alıb. İs­lam ta­ri­xi və iba­dət möv­zu­la­rın­da təd­qi­qat­lar­da iş­ti­rak edib. Sıx zeh­ni fə­a­liy­yət­lər gənc Zi­ya­nı zeh­ni­ni yo­rur­du. Onun ruh və zeh­ni gü­cü elə bir və­ziy­yə­tə dü­şüb ki, bir ara o, in­ti­ha­ra tə­şəb­büs edib. Da­ha son­ra hə­ya­ta ye­ni­dən sa­rı­lıb və yük­sək təh­sil al­maq üçün İs­tan­bu­la ge­dib. Ora­da "Bay­tar mək­tə­bi-ali­si­nə," yə­ni ali bay­tar­lıq mək­tə­bi­nə da­xil olub. Bu mək­təb­də Əb­dül­hə­mid xa­nın rəh­bər­li­yi­nə qar­şı fə­a­liy­yət gös­tə­rən giz­li bir cə­miy­yət­də fə­a­liy­yə­tə baş­la­dıq­da mək­təb­dən qo­vu­lub və Di­yar­bə­ki­rə sür­gün edi­lib.
Sür­gün edil­mə­si­nə bax­ma­ya­raq, mil­liy­yət­çi­lik his­si, tu­ran­çı­lıq dü­şün­cə­lə­ri Zi­ya Gö­kal­pı ra­hat bu­rax­ma­yıb. Bu mü­hüm dü­şün­cə­lə­ri­ni hə­ya­ta ke­çir­mək məq­sə­di­lə "Di­yar­bə­kir" qə­ze­tin­də ya­zı­la­rı­nı nəşr et­dir­mə­yə baş­la­yan Zi­ya Gö­kalp 1908-ci il­də "İt­ti­had və Tə­rəq­qi Cə­miy­yə­ti"nin Di­yar­bə­kir şö­bə­si­ni qu­rub. 1909-cu il­də "Pey­man" qə­ze­ti­nin nəş­ri­ni təş­kil et­di­rib. Onun "Gənc qə­ləm­lər" məc­mu­ə­sin­də ya­yım­la­nan "Tu­ran" şe­i­ri, "İt­ti­had və Tə­rəq­qi Cə­miy­yə­ti" möv­zu­sun­da ya­zı­la­rı, və­tə­ni­ni və mil­lə­ti­ni se­vən türk in­sa­nı tə­rə­fin­dən bö­yük hə­yə­can­la qar­şı­la­nıb.
1899-cu il­dən 1908-ci ilə qə­dər Di­yar­bə­kir­də oxu­maq­la, təd­qi­qat işi və gənclə­ri işıq­lan­dır­maq­la məş­ğul olan Zi­ya Gö­kalp "Dic­lə" ad­lı bir qə­zet nəşr et­dir­mə­yə baş­la­yıb. "Bir­lik və Tə­rəq­qi" si­ya­si par­ti­ya­sı­nın Di­yar­bə­kir şö­bə­si­ni qu­rub. 1909-cu il­də par­ti­ya­sı­nın də­və­ti­lə Se­la­ni­kə ge­dib. Par­ti­ya­sı­nın qu­rul­ta­yın­da Mər­kə­zi Apa­ra­tın üz­vü­lü­yü­nə se­çi­lib. 1911-ci il­də Se­la­nik­də nəşr edil­mə­yə baş­la­yan "Gənc qə­ləm­lər" jur­na­lın­da fi­kir­lə­ri­ni yaz­ma­ğa baş­la­yıb. Bu jur­nal­da:"Və­tən nə Tür­ki­yə­dir türklə­rə, nə Tür­küs­tan,
Və­tən bö­yük və əbə­di bir öl­kə­dir: Tu­ran..." -
söz­lə­ri­lə bi­tən ya­zı­la­rı ilə türk kö­nül­lə­rin­də bö­yük hə­yə­can ya­ra­dıb. Os­man­lı­lıq ru­hu ki­mi dü­şün­cə içə­ri­sin­də unu­dul­ma­ğa üz tu­tan türklü­yü və onun ya­şa­dı­ğı bö­yük coğ­ra­fi­ya­nı şe­ir di­li ilə açıq­ca an­lat­ma­ğa baş­la­yıb, öl­müş ruh­la­ra bir can­lı­lıq, bir ye­ni­lik gə­ti­rib. Be­lə­cə o, türk sə­nət və ədə­biy­ya­tın­da ol­du­ğu qə­dər, türk dü­şün­cə hə­ya­tın­da da ye­ni bir is­ti­qa­mət mü­əy­yən edib.
Ata­sı­nın tə­si­ri­lə çox ki­çik yaş­la­rın­dan folklor və xalq şe­ir­lə­ri­lə ma­raq­la­nan Zi­ya Gö­kalp gənclik il­lə­rin­də bir-bi­ri­nə zidd fi­kir­lə­rin çar­pış­ma­sı ilə böh­ran ke­çi­rib. Onun fəl­sə­fi dü­şün­cə­lə­ri iz­ti­rab­la­rı­nın mən­bə­yi ha­lı­na gə­lib. O, şe­ir, nəsr, das­tan janrla­rın­da el­mi mə­qa­lə­lər və ki­tab­lar ya­zan özü­nə­məx­sus bir fi­kir ada­mı idi. El­mi və çox cid­di fi­kir­lə­ri­ni sa­də dil­də yaz­ma­ğa ça­lı­şan Zi­ya Gö­kalp mil­lət­çi bir türkçü olub. "Türkçü­lü­yün əsas­la­rı" ad­lı ki­ta­bın­da türk zi­ya­lı­la­rı üçün da­ha yet­kin bir türkçü­lük hə­dəf­lə­ri­ni gös­tə­rib, mil­lət­çi­li­yin proq­ra­mı­nı cı­zıb. Bu ki­tab­da özü­nə məx­sus ide­al­la­rı­nı bir so­si­o­loq ola­raq or­ta­ya qo­yub. Türkçü­lük proq­ra­mı­nı "Li­sa­ni türkçü­lük," "Di­ni türkçü­lük," "Bə­dii türkçü­lük," "Əx­la­qi türkçü­lük," "Hü­qu­qi türkçü­lük," "İq­ti­sa­di türkçü­lük," "Si­ya­si türkçü­lük," "Fəl­sə­fi türkçü­lük" ki­mi bö­lüm­lər­dən tər­tib edib. Onun əhə­miy­yət­li say­dı­ğı fi­kir­lə­ri­nin ba­şın­da türkləş­mək, is­lam­laş­maq və mü­a­sir­ləş­mək gə­lir­di.
Zi­ya Gö­kal­pın da­vam­lı, yo­rul­ma­dan yaz­dı­ğı bü­tün əsər­lə­rin­də is­ti­fa­də et­di­yi dil sa­də da­nı­şıq di­li qə­dər sə­mi­mi bir dil­dir. Onun tən­zim­lə­yi­ci di­li be­lə çox sa­də­dir. Mən­zu­mə­lə­ri­ni hər za­man he­ca vəz­ni­lə ya­zıb. Mə­qa­lə­lə­ri ilə ye­ti­şən bir fik­rə sa­hib ol­du­ğu­nu gös­tə­rib. Ək­sər ya­zı­la­rı­na "Tev­fik Sə­dat" im­za­sı atıb, bə­zən də "Də­mir­daş" adın­dan is­ti­fa­də edib. Jur­na­lın rəh­bər­li­yin­də olan Əli Ca­nip Yön­təm "Gənc qə­ləm­lər­də" Zi­ya­nın ya­zı­la­rı­nı "Gö­kalp" im­za­sıy­la nəşr et­dir­mə­yə baş­la­yıb. Zi­ya bəy də bun­dan son­ra bü­tün ya­zı­la­rı­nı "Zi­ya Gö­kalp" im­za­sıy­la jur­na­la ve­rib. Be­lə­cə, bu ad türk ədə­biy­ya­tı, türk dü­şün­cə­si və türk mil­liy­yət­çi­li­yi ta­ri­xin­də əbə­di­lə­şib...
Zi­ya Gö­kalp si­ya­sə­tin mər­kə­zin­də də da­im sə­viy­yə­li bir yer alıb. Fəl­sə­fi dü­şün­cə­li bö­yük ide­ay­lar sa­hi­bi­nin, şa­ir tə­bi­ət­li bir ada­mın ak­tiv si­ya­sət içə­ri­sin­də yer al­ma­sı ilk ba­xış­da mü­ha­ki­mə olu­na bi­lər. Bu möv­zu­da Zi­ya Gö­kal­pın özü­nün si­ya­sə­tə ba­xış is­ti­qa­mə­ti önəm­li­dir. Tür­ki­yə­də Zi­ya Gö­kalp haq­qın­da ən cid­di və ət­raf­lı təd­qi­qat­la­rı ilə ta­nı­nan Ələd­din Qorxmaz onun bu və­ziy­yə­ti haq­qın­da be­lə de­yib: "Öm­rü­nün si­ya­si hə­rə­kat və si­ya­si par­ti­ya­la­rın ara­sın­da keç­mə­si­nə bax­ma­ya­raq, onun və­zi­fə­si si­ya­si fə­a­liy­yət­lə­rin əsa­sı­nı təş­kil edən iq­ti­da­rın ar­xa­sın­da si­ya­si hə­rə­kat­la­ra bil­gi ver­mək, el­min gös­tər­di­yi yo­lu töv­si­yə et­mək­dən iba­rət idi. O, si­ya­sə­ti be­lə mü­qəd­dəs say­dı­ğı bir məq­səd üçün ic­ra edib. Be­lə­lik­lə, or­ta­ya mü­tə­fək­kir bir si­ya­sət ada­mı çı­xıb. Onun portre­tin­də­ki si­ya­si ciz­gi­lər ta­ma­mi­lə si­li­nib get­di­yi hal­da, əsas şəx­siy­yə­ti gü­nü­mü­zə qə­dər ya­şa­yıb".
Bu təs­bit ta­ma­mi­lə doğ­ru­dur. Bu gün Zi­ya Gö­kalp bü­tün türk dün­ya­sın­da si­ya­sət­çi yö­nü ilə de­yil, türklük üzə­ri­nə gə­tir­di­yi qiy­mət­li fi­kir­lə­ri­lə ta­nın­maq­da­dır.
"Bir­lik və Tə­rəq­qi" si­ya­si par­ti­ya­sı­nın mər­kə­zi apa­ra­tı İs­tan­bu­la kö­çü­rül­dük­də Zi­ya Gö­kalp da İs­tan­bu­la ge­dir və İs­tan­bul Uni­ver­si­te­tin­də so­si­o­lo­gi­ya ka­fed­ra­sı­nı qu­ra­raq Tür­ki­yə­də bu el­min əsa­sı­nı qo­yur.
Gö­kalp üz­vü ol­du­ğu par­ti­ya­nın dü­şü­nən bey­ni olub. O, Os­man­lı döv­lə­tin­də türk ol­ma­yan ün­sür­lə­rin "Os­man­lı­lıq" fik­ri içə­ri­sin­də tu­tul­ma­ya­ca­ğı­nı, be­lə bir dü­şün­cə­nin türklə­rin əley­hi­nə ola­ca­ğı­nı ifa­də edib. Uni­ver­si­tet­də­ki dərslə­rin­də və mə­qa­lə­lə­rin­də ara­lıq­sız ola­raq türklə­rin gə­lə­cə­yi haq­qın­da fi­kir­lər irə­li sü­rüb və bu möv­zu­da qorxma­dan mü­ba­ri­zə edib.
Zi­ya Gö­kalp "Türk yur­du" jur­na­lın­da 20 mart 1913-cü il­dən eti­ba­rən his­sə-his­sə nəşr olu­nan, da­ha son­ra ki­tab şək­lin­də çı­xan "Türkləş­mək, is­lam­laş­maq, mü­a­sir­ləş­mək" möv­zu­sun­da ya­zı­lar zən­ci­ri ilə mə­də­ni və si­ya­si hə­qi­qət­lə­ri or­ta­ya qo­yub. O be­lə de­yir­di: "Türk yur­dun­da hö­ku­mət içə­ri­sin­də su­ve­ren­li­yi əlin­də tu­tan təş­ki­lat­lar­da olan­lar "türk ol­maq" və ya öz­lə­ri­ni sə­mi­mi ola­raq "türk bil­mək" dü­şün­cə­si­lə qü­rur duy­ma­lı­dır­lar. Os­man­lı dü­şün­cə­sin­də olan­lar döv­lə­ti ida­rə et­mə­mə­li, "Türk ol­ma­nın hə­yə­ca­nı­nı" hiss edən­lər döv­lə­ti ida­rə et­mə­li­dir­lər..."
Zi­ya Gö­kalp türk ocaq­la­rı çə­ti­ri al­tın­da top­la­nan gənclə­rin fik­ri­nə rəh­bər­lik edib. "Türk yur­du" jur­na­lın­da türk ta­ri­xi­nə aid la­zı­mi təd­qi­qat­lar, mil­lət, eşq hə­yə­ca­nı da­şı­yan şe­ir­lər nəşr et­dir­di. 12 iyun 1917-ci il­də nəşr et­dir­di­yi "Ye­ni məc­muə" də türk mil­liy­yət­çi­li­yi­nin yol­la­rı­nı gös­tə­rə­rək proq­ra­mı­nı ha­zır­la­yıb.
Zi­ya Gö­kalp Bi­rin­ci Dün­ya mü­ha­ri­bə­sin­də in­gi­lis­lər tə­rə­fin­dən Mal­ta­ya sür­gün edi­lib. Ora­dan dön­dük­də Di­yar­bə­kir­də "Ki­çik məc­muə" adı ilə bir jur­na­lın nəş­ri­nə baş­la­yan Gö­kalp bu jur­nal­da Və­tən sev­gi­si­ni, mil­li mü­ca­də­lə­ni hi­ma­yə­si al­tı­na ala­raq mü­da­fiə edib.
Zi­ya Gö­kalp türk ta­ri­xi­nin ən gör­kəm­li si­ma­sı və türklü­yün ən bö­yük li­de­ri olan Mus­ta­fa Ka­mal Ata­tür­kün hə­rə­ka­tı­nı ürək­dən dəs­tək­lə­yib. 1923-cü il­də Mil­li Təh­sil Na­zir­li­yi­nin tə­lim və tər­cü­mə rəh­bə­ri ola­raq An­ka­ra­ya gə­lən Zi­ya Gö­kalp hə­min il­də Di­yar­bə­kir mil­lət və­ki­li se­çi­lib. Uca Al­la­hın ver­di­yi bü­tün qa­bi­liy­yət­lə­ri­ni türklü­yün xoş­bəxtli­yi üçün nü­ma­yiş et­di­rən və öm­rü­nü bu yol­da şam ki­mi əri­dən Zi­ya Gö­kalp 1924-cü il­də İs­tan­bul­da və­fat edib. Cə­na­zə­si və­tən­se­vər türk gəncli­yi­nin çi­yin­lə­rin­də və çox bö­yük bir in­san axı­nı ilə Sol­ta­nəh­məd tür­bə­sin­də dəfn edi­lib.
Baş­lı­ca əsər­lə­ri bun­lar­dır: "Türk ic­ti­ma­iy­yət ta­ri­xi", "Türk adət-ənə­nə­si", "Türkçü­lü­yün əsas­la­rı", "Ye­ni hə­yat", "Qı­zıl al­ma", "Qı­zıl işıq," "Türkləş­mək, is­lam­laş­maq, mü­a­sir­ləş­mək", "Mal­ta mək­tub­la­rı", "Türk mə­də­niy­yə­ti­nin ta­ri­xi"... və s.
Zi­ya Gö­kal­pın fi­kir­lə­ri hə­lə də bü­tün can­lı­lı­ğı ilə ya­şa­maq­da­dır. Be­lə ki, Tür­ki­yə döv­lə­ti­nin qu­ru­lu­şun­da onun fi­kir­lə­ri­nin tə­si­ri açıq-ay­dın bi­lin­mək­də­dir.
Gö­kalp yük­sək fə­zi­lət sa­hi­bi və ol­duq­ca dü­rüst bir şəx­siy­yət idi. Onun tək bir qa­yə­si türk döv­lə­ti­nin sər­bəst, azad ol­ma­sı və mil­lə­ti­nin xoş­bəxt ya­şa­ma­sı idi. O, bu ide­ya uğ­run­da qı­sa öm­rü­nə çox şey sığ­dı­ra bil­di.
Zi­ya Gö­kal­pa gö­rə, bü­tün türk xalqla­rı bir gün bir ara­ya gə­lə­rək bir­lə­şə­cək­lər. Çün­ki türk mil­lə­ti ay­rıl­maz bir bü­tün­dür. Türkmən, qır­ğız, qa­zax, öz­bək, azə­ri, ta­tar... bü­tün bu xalqlar ey­ni so­yun, ey­ni mə­də­niy­yə­tin, ey­ni di­nin, ey­ni ta­ri­xin, ey­ni di­lin mən­sub­la­rı­dır­lar. Ha­mı­sı bir-bi­ri­lə qar­daş­dır. On­la­rın kə­dər­lə­ri də, se­vinclə­ri də bir ol­ma­lı­dır...
Zi­ya Gö­kal­pın üs­tün­də inad­la dur­du­ğu bir­lik və türk xalqla­rı­nın azad döv­lət ha­lın­da ya­şa­ma­la­rı, de­yə bi­lə­rik ki, onun irə­li sür­dü­yü bir ide­ya­dır. Uca ya­ra­da­na şü­kür­lər ol­sun ki, bu gün türk xalqla­rı azad­lıq­la­rı­nı qa­za­nıb, Zi­ya Gö­kal­pın ilk ar­zu­su hə­ya­ta ke­çib. Gö­kalp ata­mı­zın çox bö­yük əhə­miy­yət ver­di­yi ikin­ci ar­zu­su isə bü­tün türk döv­lət­lə­ri­nin bir bay­raq al­tın­da bir­lə­şə­rək güc­lü bir döv­lət ha­lı­na gəl­mə­si­dir. O, "Türk ru­hun­da yal­nız bir vi­la­yət, bir il­ham var­dır", - de­yib. Zi­ya Gö­kal­pın mil­li dü­şün­cə­lə­ri qı­sa­ca be­lə­dir:
Sor­ma mən­dən oy­ma­ğı­mı, bo­yu­mu...
Beş min il­dir mil­lət ki­mi ya­şa­ram,
Sor­ma mən­dən ai­lə­mi, so­yu­mu,
So­yum Türklük, soy kö­küm hökmda­rım...
De­mə mə­nə: "Oğuz, ka­yı, os­man­lı..."
Tür­kəm - bu ad hər ün­van­dan üs­tün­dür...
Yox­dur öz­bək, no­qay, qır­ğız, qa­zan­lı,
Türk mil­lə­ti bö­lün­məz bir "bü­tün­dür..."
Ey türk oğ­lu! Ar­tıq nə mən, nə sən, nə o de­yə bir şey yox...
Mil­lət­lər yox, uruq­lar yox, an­caq bö­yük Tu­ran var...
Türklü­yün bö­yük fi­lo­so­fu, ya­zı­çı­sı Zi­ya Gö­kalp ata­mı­zın bu ar­zu­su­nun hə­ya­ta keç­mə­si onun ru­hu­nu şad edə­cək.
Uca Al­la­hın ver­di­yi bü­tün qa­bi­liy­yət­lə­ri türklü­yün xoş­bəxtli­yi üçün nü­ma­yiş et­di­rən və öm­rü­nü bu yol­da şam ki­mi əri­dən Zi­ya Gö­kalp ata­mı­zı rəh­mət­lə xa­tır­la­yı­rıq.
Ru­hu şad ol­sun!
Fa­zil QA­RA­OĞ­LU
pro­fes­sor
publika.az












Teref.az © 2015
TEREF - XOCANIN BLOQU günün siyasi və sosial hadisələrinə münasibət bildirən bir şəxsi BLOQDUR. Heç bir MEDİA statusuna və jurnalist hüquqlarına iddialı olmayan ictimai fəal olaraq hadisələrə şəxsi münasibətimizi bildirərərkən, sosial media məlumatlarındanda istifadə edirik! Nurəddin Xoca
Məlumat internet səhifələrində istifadə edildikdə müvafiq keçidin qoyulması mütləqdir.
E-mail: n_alp@mail.ru