Tarixdə iz buraxanlar: Ziya Gökalp
23-03-2017, 10:48
Böyük türk filosofu və milliyyətçisi Ziya Gökalp 1876-cı ildə Diyarbəkirdə anadan olub. Əsl adı Məhməd Ziyadır. Atası Müftüzadə Tofiq bəy, anası Pirinczadə Zəliha xanımdır.
Ziya Gökalp oxuyan, yazan ziyalı bir atanın övladı idi. Onun atası Diyarbəkir vilayətinin rəsmi orqanı olan "Diyarbəkir" qəzetinin baş yazarı, vətənsevər bir adam olub. O, Namiq Kamala heyran idi. Şübhəsiz, belə bir atanın övladı ancaq Ziya Gökalp kimi ola bilərdi. Ziya Gökalpın vətən və millət sevgisinin, aqressiv və dürüst olmasının və mükəmməl bir tədqiqatçı xüsusiyyətinin əsasında atasından aldığı tərbiyə var idi.
Ziya Gökalp Diyarbəkir hərbi orta məktəbində oxuduğu zamandan millət eşqilə dolmağa başlayıb, milləti padşahdan üstün tutma düşüncəsini bir hərəkata dönüşdürüb. Bir gün o, məktəb təntənələrində bir dövlət prinsipi olaraq söylənən "Padşahım, çox yaşa" sözlərinin yerinə, "Millətim, çox yaşa" - deyə bağırıb və bu düşüncəsinin çiləsini gənc yaşlarından çəkməyə başlayıb.
Ziya Gökalp qeyri-adi bir zəkaya sahib olub. O, müstəqil şəkildə fransızca öyrənib. Əmisindən ərəb və fars dilləri haqqında dərslər alıb. İslam tarixi və ibadət mövzularında tədqiqatlarda iştirak edib. Sıx zehni fəaliyyətlər gənc Ziyanı zehnini yorurdu. Onun ruh və zehni gücü elə bir vəziyyətə düşüb ki, bir ara o, intihara təşəbbüs edib. Daha sonra həyata yenidən sarılıb və yüksək təhsil almaq üçün İstanbula gedib. Orada "Baytar məktəbi-alisinə," yəni ali baytarlıq məktəbinə daxil olub. Bu məktəbdə Əbdülhəmid xanın rəhbərliyinə qarşı fəaliyyət göstərən gizli bir cəmiyyətdə fəaliyyətə başladıqda məktəbdən qovulub və Diyarbəkirə sürgün edilib.
Sürgün edilməsinə baxmayaraq, milliyyətçilik hissi, turançılıq düşüncələri Ziya Gökalpı rahat buraxmayıb. Bu mühüm düşüncələrini həyata keçirmək məqsədilə "Diyarbəkir" qəzetində yazılarını nəşr etdirməyə başlayan Ziya Gökalp 1908-ci ildə "İttihad və Tərəqqi Cəmiyyəti"nin Diyarbəkir şöbəsini qurub. 1909-cu ildə "Peyman" qəzetinin nəşrini təşkil etdirib. Onun "Gənc qələmlər" məcmuəsində yayımlanan "Turan" şeiri, "İttihad və Tərəqqi Cəmiyyəti" mövzusunda yazıları, vətənini və millətini sevən türk insanı tərəfindən böyük həyəcanla qarşılanıb.
1899-cu ildən 1908-ci ilə qədər Diyarbəkirdə oxumaqla, tədqiqat işi və gəncləri işıqlandırmaqla məşğul olan Ziya Gökalp "Diclə" adlı bir qəzet nəşr etdirməyə başlayıb. "Birlik və Tərəqqi" siyasi partiyasının Diyarbəkir şöbəsini qurub. 1909-cu ildə partiyasının dəvətilə Selanikə gedib. Partiyasının qurultayında Mərkəzi Aparatın üzvülüyünə seçilib. 1911-ci ildə Selanikdə nəşr edilməyə başlayan "Gənc qələmlər" jurnalında fikirlərini yazmağa başlayıb. Bu jurnalda:"Vətən nə Türkiyədir türklərə, nə Türküstan,
Vətən böyük və əbədi bir ölkədir: Turan..." -
sözlərilə bitən yazıları ilə türk könüllərində böyük həyəcan yaradıb. Osmanlılıq ruhu kimi düşüncə içərisində unudulmağa üz tutan türklüyü və onun yaşadığı böyük coğrafiyanı şeir dili ilə açıqca anlatmağa başlayıb, ölmüş ruhlara bir canlılıq, bir yenilik gətirib. Beləcə o, türk sənət və ədəbiyyatında olduğu qədər, türk düşüncə həyatında da yeni bir istiqamət müəyyən edib.
Atasının təsirilə çox kiçik yaşlarından folklor və xalq şeirlərilə maraqlanan Ziya Gökalp gənclik illərində bir-birinə zidd fikirlərin çarpışması ilə böhran keçirib. Onun fəlsəfi düşüncələri iztirablarının mənbəyi halına gəlib. O, şeir, nəsr, dastan janrlarında elmi məqalələr və kitablar yazan özünəməxsus bir fikir adamı idi. Elmi və çox ciddi fikirlərini sadə dildə yazmağa çalışan Ziya Gökalp millətçi bir türkçü olub. "Türkçülüyün əsasları" adlı kitabında türk ziyalıları üçün daha yetkin bir türkçülük hədəflərini göstərib, millətçiliyin proqramını cızıb. Bu kitabda özünə məxsus ideallarını bir sosioloq olaraq ortaya qoyub. Türkçülük proqramını "Lisani türkçülük," "Dini türkçülük," "Bədii türkçülük," "Əxlaqi türkçülük," "Hüquqi türkçülük," "İqtisadi türkçülük," "Siyasi türkçülük," "Fəlsəfi türkçülük" kimi bölümlərdən tərtib edib. Onun əhəmiyyətli saydığı fikirlərinin başında türkləşmək, islamlaşmaq və müasirləşmək gəlirdi.
Ziya Gökalpın davamlı, yorulmadan yazdığı bütün əsərlərində istifadə etdiyi dil sadə danışıq dili qədər səmimi bir dildir. Onun tənzimləyici dili belə çox sadədir. Mənzumələrini hər zaman heca vəznilə yazıb. Məqalələri ilə yetişən bir fikrə sahib olduğunu göstərib. Əksər yazılarına "Tevfik Sədat" imzası atıb, bəzən də "Dəmirdaş" adından istifadə edib. Jurnalın rəhbərliyində olan Əli Canip Yöntəm "Gənc qələmlərdə" Ziyanın yazılarını "Gökalp" imzasıyla nəşr etdirməyə başlayıb. Ziya bəy də bundan sonra bütün yazılarını "Ziya Gökalp" imzasıyla jurnala verib. Beləcə, bu ad türk ədəbiyyatı, türk düşüncəsi və türk milliyyətçiliyi tarixində əbədiləşib...
Ziya Gökalp siyasətin mərkəzində də daim səviyyəli bir yer alıb. Fəlsəfi düşüncəli böyük ideaylar sahibinin, şair təbiətli bir adamın aktiv siyasət içərisində yer alması ilk baxışda mühakimə oluna bilər. Bu mövzuda Ziya Gökalpın özünün siyasətə baxış istiqaməti önəmlidir. Türkiyədə Ziya Gökalp haqqında ən ciddi və ətraflı tədqiqatları ilə tanınan Ələddin Qorxmaz onun bu vəziyyəti haqqında belə deyib: "Ömrünün siyasi hərəkat və siyasi partiyaların arasında keçməsinə baxmayaraq, onun vəzifəsi siyasi fəaliyyətlərin əsasını təşkil edən iqtidarın arxasında siyasi hərəkatlara bilgi vermək, elmin göstərdiyi yolu tövsiyə etməkdən ibarət idi. O, siyasəti belə müqəddəs saydığı bir məqsəd üçün icra edib. Beləliklə, ortaya mütəfəkkir bir siyasət adamı çıxıb. Onun portretindəki siyasi cizgilər tamamilə silinib getdiyi halda, əsas şəxsiyyəti günümüzə qədər yaşayıb".
Bu təsbit tamamilə doğrudur. Bu gün Ziya Gökalp bütün türk dünyasında siyasətçi yönü ilə deyil, türklük üzərinə gətirdiyi qiymətli fikirlərilə tanınmaqdadır.
"Birlik və Tərəqqi" siyasi partiyasının mərkəzi aparatı İstanbula köçürüldükdə Ziya Gökalp da İstanbula gedir və İstanbul Universitetində sosiologiya kafedrasını quraraq Türkiyədə bu elmin əsasını qoyur.
Gökalp üzvü olduğu partiyanın düşünən beyni olub. O, Osmanlı dövlətində türk olmayan ünsürlərin "Osmanlılıq" fikri içərisində tutulmayacağını, belə bir düşüncənin türklərin əleyhinə olacağını ifadə edib. Universitetdəki dərslərində və məqalələrində aralıqsız olaraq türklərin gələcəyi haqqında fikirlər irəli sürüb və bu mövzuda qorxmadan mübarizə edib.
Ziya Gökalp "Türk yurdu" jurnalında 20 mart 1913-cü ildən etibarən hissə-hissə nəşr olunan, daha sonra kitab şəklində çıxan "Türkləşmək, islamlaşmaq, müasirləşmək" mövzusunda yazılar zənciri ilə mədəni və siyasi həqiqətləri ortaya qoyub. O belə deyirdi: "Türk yurdunda hökumət içərisində suverenliyi əlində tutan təşkilatlarda olanlar "türk olmaq" və ya özlərini səmimi olaraq "türk bilmək" düşüncəsilə qürur duymalıdırlar. Osmanlı düşüncəsində olanlar dövləti idarə etməməli, "Türk olmanın həyəcanını" hiss edənlər dövləti idarə etməlidirlər..."
Ziya Gökalp türk ocaqları çətiri altında toplanan gənclərin fikrinə rəhbərlik edib. "Türk yurdu" jurnalında türk tarixinə aid lazımi tədqiqatlar, millət, eşq həyəcanı daşıyan şeirlər nəşr etdirdi. 12 iyun 1917-ci ildə nəşr etdirdiyi "Yeni məcmuə" də türk milliyyətçiliyinin yollarını göstərərək proqramını hazırlayıb.
Ziya Gökalp Birinci Dünya müharibəsində ingilislər tərəfindən Maltaya sürgün edilib. Oradan döndükdə Diyarbəkirdə "Kiçik məcmuə" adı ilə bir jurnalın nəşrinə başlayan Gökalp bu jurnalda Vətən sevgisini, milli mücadələni himayəsi altına alaraq müdafiə edib.
Ziya Gökalp türk tarixinin ən görkəmli siması və türklüyün ən böyük lideri olan Mustafa Kamal Atatürkün hərəkatını ürəkdən dəstəkləyib. 1923-cü ildə Milli Təhsil Nazirliyinin təlim və tərcümə rəhbəri olaraq Ankaraya gələn Ziya Gökalp həmin ildə Diyarbəkir millət vəkili seçilib. Uca Allahın verdiyi bütün qabiliyyətlərini türklüyün xoşbəxtliyi üçün nümayiş etdirən və ömrünü bu yolda şam kimi əridən Ziya Gökalp 1924-cü ildə İstanbulda vəfat edib. Cənazəsi vətənsevər türk gəncliyinin çiyinlərində və çox böyük bir insan axını ilə Soltanəhməd türbəsində dəfn edilib.
Başlıca əsərləri bunlardır: "Türk ictimaiyyət tarixi", "Türk adət-ənənəsi", "Türkçülüyün əsasları", "Yeni həyat", "Qızıl alma", "Qızıl işıq," "Türkləşmək, islamlaşmaq, müasirləşmək", "Malta məktubları", "Türk mədəniyyətinin tarixi"... və s.
Ziya Gökalpın fikirləri hələ də bütün canlılığı ilə yaşamaqdadır. Belə ki, Türkiyə dövlətinin quruluşunda onun fikirlərinin təsiri açıq-aydın bilinməkdədir.
Gökalp yüksək fəzilət sahibi və olduqca dürüst bir şəxsiyyət idi. Onun tək bir qayəsi türk dövlətinin sərbəst, azad olması və millətinin xoşbəxt yaşaması idi. O, bu ideya uğrunda qısa ömrünə çox şey sığdıra bildi.
Ziya Gökalpa görə, bütün türk xalqları bir gün bir araya gələrək birləşəcəklər. Çünki türk milləti ayrılmaz bir bütündür. Türkmən, qırğız, qazax, özbək, azəri, tatar... bütün bu xalqlar eyni soyun, eyni mədəniyyətin, eyni dinin, eyni tarixin, eyni dilin mənsublarıdırlar. Hamısı bir-birilə qardaşdır. Onların kədərləri də, sevincləri də bir olmalıdır...
Ziya Gökalpın üstündə inadla durduğu birlik və türk xalqlarının azad dövlət halında yaşamaları, deyə bilərik ki, onun irəli sürdüyü bir ideyadır. Uca yaradana şükürlər olsun ki, bu gün türk xalqları azadlıqlarını qazanıb, Ziya Gökalpın ilk arzusu həyata keçib. Gökalp atamızın çox böyük əhəmiyyət verdiyi ikinci arzusu isə bütün türk dövlətlərinin bir bayraq altında birləşərək güclü bir dövlət halına gəlməsidir. O, "Türk ruhunda yalnız bir vilayət, bir ilham vardır", - deyib. Ziya Gökalpın milli düşüncələri qısaca belədir:
Sorma məndən oymağımı, boyumu...
Beş min ildir millət kimi yaşaram,
Sorma məndən ailəmi, soyumu,
Soyum Türklük, soy köküm hökmdarım...
Demə mənə: "Oğuz, kayı, osmanlı..."
Türkəm - bu ad hər ünvandan üstündür...
Yoxdur özbək, noqay, qırğız, qazanlı,
Türk milləti bölünməz bir "bütündür..."
Ey türk oğlu! Artıq nə mən, nə sən, nə o deyə bir şey yox...
Millətlər yox, uruqlar yox, ancaq böyük Turan var...
Türklüyün böyük filosofu, yazıçısı Ziya Gökalp atamızın bu arzusunun həyata keçməsi onun ruhunu şad edəcək.
Uca Allahın verdiyi bütün qabiliyyətləri türklüyün xoşbəxtliyi üçün nümayiş etdirən və ömrünü bu yolda şam kimi əridən Ziya Gökalp atamızı rəhmətlə xatırlayırıq.
Ruhu şad olsun!
Fazil QARAOĞLU
professor
publika.az